Rijden Met

Alles over Voertuigen

Van Citroën naar DS

DS is een Frans automerk dat is ontstaan als een afsplitsing van het merk Citroën. Dit merk is officieel op 1 juni 2014 opgericht en gaat de wereld in met een duidelijke ambitie: auto’s maken die te herkennen zijn aan hun Franse vakmanschap en staan voor Franse luxe. Hier mee bouwt het merk voort op een bijzonder erfgoed wat al in de jaren 50 werd geïntroduceerd. Frankrijk die nog steeds herstellende was van de tweede wereldoorlog, creëerde met de originele DS niet alleen een auto met een elegant en bijzonder uiterlijk, maar ook een symbool voor Franse vindingrijkheid. Daarmee is het niet gek dat het huidige merk staat voor innnovatie, topkwaliteit en voortuitstrevendheid.

Eerste DS
De eerste Citroën DS kreeg als snel de bijnaam ‘de snoek’ door zijn aerodynamische en futuristische ontwerp. De DS 19 werd op 6 oktober 1955 geïntroduceerd tijdens de Parijse Salon de l’Automobile aan journalisten, bezoekers en concurrenten.  Het was een design zoals nooit eerder gezien, en een design die de wereld van auto’s compleet op zijn kop zette. De auto maakte zodanig veel tongen los, dat er aan het eind van de dag al 12.000 DS 19’s verkocht waren. Tien dagen later waren er al 80.000 bestellingen geplaatst. Een record dat al 60 jaar staat. Om deze reden alleen staat de DS 19 nog steeds bekend als een van de meest bekende auto iconen van de twintigste eeuw.

Ds3

De mannen achter de DS
Hoe kwam deze auto tot stand? Het begint bij Pierre-Jules Boulanger, ingenieur en CEO van Citroën van 1935 tot 1950. Hij startte in 1938 het project VGD (Voiture à Grande Diffusion). Hij bracht meerdere talentvolle ontwerpers bij elkaar hiervoor.  Het was pas 17 jaar later, en 5 jaar na de dood van Boulanger dat uit het VGD project de DS voortkwam. Een van de ontwerpers was André Lefèbvre. Hij was in eerste instantie een luchtvaartingenieur en coureur.  Zijn doel was niet perse een futuristisch uiterlijk, maar een aerodynamisch ontwerp dat het brandstofverbruik moest beperken en de rijeigenschappen moest verbeteren.
De tweede ontwerper die een grote rol speelde was Flaminio Bertoni. Hij was een beeldhouwer, auto-ontwerper en hij leidde het Bureau de Style van Citroën van 1932 tot 1964. Hij was degene die de visie van Lefèbvre kon vertalen naar een concrete vorm en zo verantwoordelijk was voor het futuristische en aerodynamische ontwerp van de DS.

De DS in het huidige tijdbeeld
Met het merk DS leeft de passie voor deze auto voort. In 2015 wordt op de Salon van Genève  het nieuwe logo en de nieuwe DS 5 met zijn kenmerkende grille en DS wings onthuld. Ook de slogan van het merk: DS Automobiles, Spirit of Avant-Garde wordt onthuld. Hiermee verwijst her merk naar de originele DS, waar op dat moment ook het 60-jarig bestaan van gevierd wordt. Als erfgenamen van de DS 19 uit 1955  zien we dat de huidige DS-modellen opvallend design combineren met technologie. Maar ook dynamiek, comfort en hoogaardige materialen ontbreken niet.